';

Zer egiten duzue bullyinga eta/edo jazarpena saihesteko?

KONTROL- ETA PREBENTZIO-MEKANISMOAK

San Fidel Ikastolan oso sentsibilizatuta eta prestatuta gaude gure haur eta gazteen aurkako jazarpena saihesteko. Horretarako, hainbat jarduera-politika eta -protokolo egokitu ditugu, jazarpen-gaiei helduz, hala nola bullying-ari edo ziberbullying-ari, kontrol-mekanismoak erraztuz eta indartuz:

  • Irakasleen berariazko prestakuntza.
  • Komunikazio-kultura irekia sustatzea, edozein arazori buruzko informazioa ematerakoan seguru senti daitezen.
  • Gurasoen eta irakasleen arteko lankidetza prebentzioan.
  • Esku-hartze goiztiarra eta biktimei laguntzea, jolastokiak, jantokia, espazio komunak eta abar gainbegiratuz.
  • Kasu bakoitzari buruzko ikerketa sakona, banakako jarraipena, laguntza eta neurri zuzentzaileen aplikazioa.
  • Segureskola ziurtagiria – GAPTAIN: gure ikastetxeak baliabideak, denbora eta ahalegina inbertitu dituela ziurtatzen du, Gernikan ziurtatutako ikastetxe bakarra baita.
  • Horrez gain, suizidioa, estortsioa eta agresibitatearen autokontrol-arazoak prebenitzeko protokoloak ditugu.

SEXORTSIOA

Sexortsioa haurrei, nerabeei eta gazteei xantaia egiteko modu bat da, eta hertsatzeko material sexualki esplizitua erabiltzea eskatzen du. Estortsio-egileak irudiak, bideoak edo informazio konprometigarria lortzen du sare sozial, txat edo mezuetako interakzioen bidez.

Delitu horretan, konprometitutako edukia zabaltzeko mehatxua egiten da, biktimak bere eskakizunak bete ezean. Eskakizun horiek dirua, material sexualki esplizitu gehiago edo zuzeneko sexu-ekintzak barne har ditzakete.

Image module

STALKING

Stalking-a beste pertsona batekiko jazarpen obsesiboa da, haurra, nerabea, gaztea edo heldua izan, non norbanakoaren pribatutasuna eta eskubideak urratzen diren. Delitu hori aurrez aurre zein tresna digitalen bidez egin daiteke, hala nola posta elektronikoaren, edozein motatako mezuen edo sare sozialen bidez.

Stalkingeko biktimak etengabe zainduta eta jazarrita sentitzen dira, eta antsietate handia, trauma osteko estresa, depresioa eta aurrerapen emozionalean zailtasun handiak eragiten dituzte haurren, nerabeen edo gazteen kasuan.

bullying escolar

ESKOLA-BULLYINGA

Eskola-bullyinga edo eskola-jazarpena jokabide oldarkorra eta errepikakorra da, eta ikastetxe bateko haurren eta/edo nerabeen artean gertatzen da. Gehiegizko ahalmena erabiltzea du ezaugarri, kalte fisikoa, ahozkoa edo psikologikoa eraginez.

Bullyinga irainak, isekak, bultzadak, kolpeak, zurrumurru faltsuak zabaltzea edo adingabearen osotasuna arriskuan jar dezaketen mehatxuak dira. Edozein bullying motak ondorio larriak eragiten ditu bullying horiek jasaten dituenarengan eta oso epe luzean.

Era berean, ziberbullyinga ingurune digitaleko jazarpena da, sare sozialen plataformen, testu-mezuen, mezu elektronikoen edo bestelako bitarteko digitalen bidez. Adingabeari mezu krudelak, amentzaileak, difamatzaileak edo umiliagarriak bidaltzea da.

ERRONKAK VS GAMING

“Erronkak” eta “jolasak” terminoak sarritan erabiltzen dira gazteek beren artean egiten dituzten jarduerei erreferentzia egiteko, dela aurrez aurre, dela sare sozialen bidez. Hala ere, funtsezko aldeak daude bi terminoen artean.

Erronkak erronka fisikoak, mentalak edo emozionalak dakartzaten jarduerak izan ohi dira. Erronka horiek nerabeek beraiek proposa ditzakete, edo sare sozialen bidez ezagun egin daitezke.

Erronka edo joko guztiak ez dira seguruak edo egokiak. Erronka batzuek arrisku larriak ekar ditzakete adingabeen osotasunerako, eta joko batzuk, berriz, bortitzak edo desegokiak izan daitezke adin jakin batzuetarako. Beraz, funtsezkoa da nerabeek, haien gurasoek eta irakasleek erronken eta jokoen arriskuen eta inplikazioen gaineko iritzi kritikoa eta ebaluatzailea izatea.

Elkarbizitza jolasgunean:

Uste dugu jolasteko unea oso garrantzitsua dela ikastetxeko ikasleen arteko bizikidetza lantzeko. Horretarako, orientatzailearekin aldian-aldian biltzen den ikasle-talde bat sortzen da, jolasaldirako jolasak antolatzeko. Talde horretan, Lehen Hezkuntzako 1. mailatik DBHko 4. mailara bitarteko ikasleek parte hartzen dute.

Lehenengo hiruhilekoan jokoak antolatzen dira, 2. eta hirugarren hiruhilekoetan praktikan jartzeko. 2. eta 3. hiruhilekoetan horien eta sortzen diren gatazken jarraipena egiten da, eta konponbideak proposatzen dira.

Jokalariek, laguntzaileek eta arbitroek parte hartzen duten ikasleen gogobetetze-maila oso altua da.

SEXTING

Sexting terminoa erabiltzen da mezu, irudi edo bideo sexualak ordenagailu edo gailu mugikorren bidez bidaltzeko edo jasotzeko ekintza deskribatzeko. Delitua da helduen artean baimenik gabe egiten bada eta edukiak adingabeei eragiten badie.

Sexting-ak, izaera bereko edo antzeko beste delitu batzuek bezala, larriki eragiten die adingabeei, adingabearen osotasuna, ospea eta pribatutasuna kaltetuz, haren aurrerapen emozionala hondatuz, eta antsietate-nahasmendu larriak eragiten ditu, xantaia emozionala lotsa-, iseka- eta estigmatizazio-sentimendu bihurtzen baita.

Image module

ELIKADURAREN TRASTORNOAK (TCA)

Elikadura-nahasmenduek nerabeei zein helduei eragiten diete. Nerabeengan oso arazo kezkagarriak dira, bizitzako etapa honetan izaten dituzten aldaketa fisiko eta emozionalak direla eta.

Honako hauek dira nerabeen artean elikadura-nahasmendu ohikoenak:

  • Anorexia: pisuarekiko kezka obsesiboa da, gizentzeko eta pisua irabazteko beldurra, eta osasunerako arriskutsua da elikagaiak jatea.
  • Nerbio-bulimia: kasu honetan, nerabeak konpultsiboki jaten du, eta, ondoren, oka egiten du, irentsitakoa ezabatzeko edo laxanteak behar bezala ez erabiltzeko edo ariketa gehiegi egiteko.
  • Atrakonagatiko nahasmendua: denbora laburrean gehiegi jan behar da, erru eta lotsa sentimenduekin batera.

San Fidel Ikastolarentzat, gure eskola-jantokian dieta orekatua ematen baitugu, garrantzitsua da nerabeek laguntza egokia eta ulermena jasotzea, gorputzaren irudi positiboa sustatzea eta elikadura osasungarriari buruzko hezkuntza funtsezko alderdiak dira nerabeen elikadura-nahasmenduak prebenitzeko eta horiei aurre egiteko.